tirsdag den 10. juni 2014

Navneudvikling – nyt navn til din virksomhed

Navneudvikling
– nyt navn til din virksomhed

Med forankring i virksomhedens strategi og værdier, arbejder jeg
struktureret og kreativt med udvikling af navne til virksomheder og brands.

Et virksomhedsnavn kan med fordel udvikles med brug af kreativitet så det huskes. Måske er det mere hensigtsmæssigt at det for alt i verden skaber tillid. Eller også prioriterer man at det skal skabe forståelse for hvad virksomheden beskæftiger sig med. Dette er nogle af de overvejelser jeg klarlægger med kunden før udviklingsfasen sættes i gang.

Det kreative navn:
Eksempel: Wupti. Navnet skaber associationer til at varen leveres hurtigt. “W” giver desuden relevans da det er en onlinevirksomhed. Det gør navnet nemt at huske.

Det troværdige navn:
Ved brug af sit eget navn står man inde for sit produkt og fremstår
dermed udpræget troværdig og ærlig. Eksempler: Ole Henriksen eller A.P. Møller

Virksomhedsnavnet kommunikerer helt pragmatisk og uden omsvøb hvad virksomheden beskæftiger sig med. Eksempel: Randers Tømmerhandel eller Jens Pedersens Maskinfabrik.

Det beskrivende navn:
United Shipping & Trading Company
AP Pension
Danske Bank

Der findes utallige veje, ud over de 3 ovenstående, der fører til
succesfulde virksomhedsnavne:
Arla: Det dansk-svenske mejeri betyder “tidlig” på svensk og svarer til “årle” på dansk. Navnet kan føres tilbage til en svensk gård ved navn Stora Arla Gård.
IKEA: Sammensat af grundlæggerens navn Ingvar Kamprad og hans hjemby Elmtaryd Agunnaryd.
Apple: I 70’erne arbejdede Steve Jobs (grundlæggeren) på en gård, hvilket inspirerede ham til virksomhedsnavnet navnet Apple. Den første Macintosh fik sit navn fra æblesorten af samme navn da dette var designchefens yndlingsæble.

Nøgleord der beskriver et godt virksomhedsnavn:
Kan udtales på mange sprog
Navnet er tydeligt og staves som forventet
Indeholder en melodi, eller et fonetisk karakteristika
Skaber et karakteristisk eller smukt grafisk ordbillede
Taler til både følelser og forstand
Ledigt på .dk eller .com
I princippet bør navn, logodesign og pay off vurderes i en helhed.

Eksempelvis kan designet holde troværdigheden på plads i forbindelse med et kreativt navn, imens pay off beskriver hvad virksomheden udretter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar